Partner login

"Dumbledore of furniture"

Snickers Workwear - Sverige

Greg McGeough är mannen bakom Irlands Barrell & Gunn. Ett möbelföretag som har skapat sin egen nisch med hjälp av japansk 1700-talsteknik och amerikansk industri-vintage. Det är svårt som det är att föreställa sig att det bara var fyra år sedan Greg satt framför en dator med en skräddarsydd kostym. Det är nästan lika svårt att komma till rätta med det faktum att det skulle krävas ett inbrott för entreprenören i honom skulle komma fram.

Det är en onsdagkväll i februari. Greg McGeough står i sin verkstad och fäster sitt tunga läderförkläde över sina många lager arbetskläder. När han andas ut i den kyliga luften i rummet, verkar varje andetag nästan bölja ut från hans mun. Han tänder svetsverktyget och närmar sig en hög med tungt bärtimmer som ska genomgå en transformation med hjälp av en teknik som är över 300 år gammal.

"Träet är delvis förkolnat över en öppen flamma, sedan borstad, oljad och grovt polerad tills den har en vackert silkesslät, svart finish."

Hur började det?

"Jag studerade som utbytesstudent - och återvände sedan senare för att bo och leva i - Kyoto, Japan. Jag gick till Hi-matsuri (eldfestival) i en av de små traditionella byarna vid foten av bergen och frågade en japansk vän varför husen var svarta. Det var första gången jag någonsin hört talas om Yaki Sugi, och i dessa dagar var min japanska fortfarande ganska grov, så att översätta förklaringen var nästan lika svårt som att lära sig tekniken. Träet är delvis förkolnat över en öppen flamma, sedan skuren, borstad, oljat och grovt polerad tills den har en vackert silkesslät svart finish. Bortsett från att träet ger ett fantastiskt utseende, ger processen ett naturlig brandskydd, vattentätning och skydd mot insekter. Vacker, funktionell och naturlig. Hela paketet! "

Var det där och då du bestämde dig för att vörja tillverka dina egna möbler?

"Inte alls! Jag följde fortfarnde (eller försökte) följa familjelinjen - gå på college, få jobb (helst någonstans varmt och rent), ta ett huslån etc. Min far är en affärsman försörjde oss väldigt bra men, även om han alltid såg till att vi visste hur vi skulle använda våra händer, var det alltid en lutning mot akademiska och bort från overaller! Jag började i Japan som utbytesstudent men återvände eftersom jag var lite utbränd och vid smekmånadsfasen i livet som en ung utlänning utomlands. Samtidigt som jag studerade och arbetade blev jag också delägare av en irländsk pub i Kyoto-distriktet Geisha. Det var faktiskt där jag stötte på mina första japanska hantverkare och andra artister. Blandningen av Guinness-pintar och samtalet om hantverket ledde till att det inte tog lång innan jag föll för allt som var traditionellt Japanskt - konst, hantverk och teater. "

På vilket sätt märktes denna nya kärlek?

"Jag arbetade med Geisha och reste med ett traditionellt japanskt teaterbolag på en europeisk turné och tänkte" Jag har hittat det, det här är jag! '. Livets verklighet som en utvandraret började sätta sig och nyhetens behag i att arbeta som den stereotypa, fräkniga irländska bartendern började falna (och jag drack ALLDELES för myckett!) Så jag flyttade tillbaka till Irland och började ett produktionsföretag. "Min timing kunde inte ha varit sämre, eftersom det inte var länge innan lågkonjunkturen kom och jag insåg snabbt att mitt företag inte skulle överleva. Samtidigt hade jag en inbrott, där tjuvarna tog allt av värde. Med inga affärer, inga pengar och ett kommande bröllop, var jag tvungen att improvisera. Snabbt!"

Vilket resulterade i?

"Jag hade alltid varit bra med mina händer (tack vare: Min pappa!) och arbetat i familjeföretaget, arbetat med hantverkare i Japan, samt byggt teateruppsättningar innebar att jag hade en stark grund att bygga på. Mellan de gamla teateruppsättningarna och mitt eget garage (jag är helt klart en hoarder) hade jag mycket gammalt trä och stål (Barrell och Gunn!), Och jag trodde att jag skulle kunna göra det till något värdefullt. Som sagt hade jag redan en solid grund för kompetens och Google fyllde i luckorna! Det är faktiskt ganska uppslukande att se den stora volymen människor som lägger ut instruktionsvideor på Youtube - särskilt amerikanerna. Det finns en ganska stark kultur och avancerad nivå av DIY i USA, med massor av generösa män och kvinnor villiga att ge dig råd om vad de inte redan har skrivit om i detalj.

Dessutom härstammar industri-vintage-estetiken (eller åtminstone den variant som nyligen blivit populär) ursprungligen från USA. Därifrån utvecklades Barrell & Gunn ganska snabbt - blandning av vad japanerna hade lärt mig om Yaki Sugi, vad amerikanerna hade lärt mig om träarbete / svetsning, och vad min pappa hade lärt mig om nästan allt annat.

"Jag vet inte hur jag tänkte när jag beslutade att starta ett möbelföretag sex minuters bilfärd från Europas mest framgångsrika IKEA!"

Låter som något HELT NYTT, med irländska mått mätt?

"Ja, det var verkligen nytt och förmodligen lite vårdslöst! I efterhand vet jag inte hur jag tänkte när jag beslutade att starta ett möbelföretag sex minuters bilfärd från Europas mest framgångsrika IKEA!"

MEN Hur hittade du KUNDER, i princip över en natt?

"Jag började sälja det jag hade gjort via Done Deal, en av Irlands största annonserings webbplatser. Det fungerade bättre än förväntat, men jag kände ganska snabbt att jag behövde ett mer personligt forum. Ett showroom på Dublin high street skulle ha varit trevligt, men jag hade inte (och fortfarande inte!) Den lilla förmögenhet det skulle ta att hyra en butiksfront i Dublin. Samma sak med traditionell reklam: Från mina teaterdagar minns jag hur dyrt det var att annonsera, 1 500 euro för en liten tidningsannons som ofta sålde extra tio biljetter. Jag hade märkt hur allt fler företag marknadsförde sig genom Facebook och jag gillade idén om en live-dialog med kunderna. Direktkontakt med en marknad som inte har en aning om vem du är eller vad du säljer, jag kände att det var viktigt och - ännu framförallt - det var billigt! Facebook låter dig också prata ärligt med marknaden - inget sterilt, tråkigt "röstlöst" språk. Jag har hamnat i trubbel några gånger med Facebook-marknadsföringsteamet för att svära i några av mina annonser men jag tror att vi nu kommer till en förståelse och resultaten finns där som bevis - många människor behöver köpa vem du är innan de köper det du säljer!

Så, hur gick det?

"Idag har jag 15 000 följare, varav många är återkommande kunder. För ett år sedan hade jag 1000, så cirkeln växer snabbt ... och jag är skyldig Mark Zuckerberg en kram. "

"De flesta kunder föredrar att komma hit till verkstaden, men jag tror att det bara är för att se till att jag är en riktig person med en riktig verkstad och inte en lurendrejare som bedrar människor genom datorskärmen!"

Du har gått "all-in" 100% på unika möbler, byggt speciellt för den enskilda kunden, utan något permanent sortiment.

Hur fungerar det i praktiken när kunder lägger en order?

"De flesta kunder föredrar att komma hit till verkstaden, men jag tror att det bara är för att se till att jag är en riktig person med en riktig verkstad och inte en lurendrejare som bedrar människor genom datorskärmen! De tar med sig allt från en moodboard eller konceptbild till en färdig ritning. För mig spelar det ingen roll. Med risken för att låta arrogant - Jag kan jag bygga allt de vill ha. Så länge vad de vill ha är möbler - jag är inte så het på att bygga proteser eller flygplan!”

Och du blir inte stressad över at det inte riktigt ser ut som ett showroom här?

"Nej inte alls. Tvärtom tycker jag att en del av charmen när människor kommer hit är grovheten, smörjoljan och den allmänna röran. Så här är det hela tiden, och den typen av skitig äkthet tenderar att ge kunderna ett slags förtroende för att vi är "på rikigt" här. Hur kul är det att det stå i linje i en steril och svettig butik bara för att betala för en möbel som alla andra har? "

Skulle du säga att dina möbler är dyra?

"Priserna ligger utan tvekan på en högre nivå. Inte för att materialen är dyra men på grund av den tid som läggs på varje möbel. Vi, jag och min lilla besättning, avslutar sällan jobb för dagen före klockan nio på kvällen. Men å andra sidan försöker vi inte anpassa allt för alla. De som tittar närmare på vad vi gör har redan tidigare gått vägen för massproducerade möbler. De har insett att de får en bra standard för ett relativt litet utlägg, men att deras grannar sitter på exakt samma soffa. Klienterna vi får söker oftast efter något speciellt anpassat och unikt. "

BESKRIV DITT TYPISKA KUND.

"Det finns ingen 'typisk kund' egentligen. Majoriteten av mina klienter är kvinnor, men jag tror att det beror på att kvinnor i allmänhet är mer proaktiva och bättre projektledare så de är vanligtvis de som tar initiativ till att utveckla ett koncept och ta kontakt. Det var ganska överraskande faktiskt när jag först noterade trender som utvecklades i marknadsanalysen. Jag hade antagligen några könsbestämda förutsägelser men jag förväntade mig att Vintage Industri-möbler skulle vara mycket en manssak - stål och trä, mancaves, ungkarlslyor etc. - men jag har lärt mig sedan dess. Majoriteten av mina favorit online design inspirationer har blivit skapade av kvinnor. Missförstå mig inte, män är en enormt viktig del av min målmarknad, men det har varit en trevlig överraskning att se hur entusiastiska kvinnor är för Vintage-industridesign."

Hur föddes ditt intresse för materialen och tekniken??

"Jag brukar säga att det kom med modersmjölken. Eller att det går i mitt blod. Min mamma har åtta syskon. Fem av dem arbetar med möbler på ett eller annat sätt. Så när jag växte upp var jag omgiven av alla slags diskussioner om möbler och textilier. Jag försökte tidigt få min pappa att investera i robusta arbetskläder i sin verksamhet, som handlar om maskiner för avfallshantering. Men dessa ansträngningar möttes med ett fast nej och även vad du skulle kunna kalla en fnys av förakt. "

"Jag lever verkligen i rädsla för att min fru får reda på hur mycket pengar jag har spenderat på Snickers Workwear arbetskläder genom åren"

Varför?

"Min pappa var (och är fortfarande i viss mån) av den gamla skolan. Arbetskläder för honom bestod av en overall. Punkt. För honom är själva tanken på att investera pengar i arbetskläder löjligt och att hänvisa till arbetskläder som "designer" var skrattretande. Jag hade ingen sådan stark tro. Vad jag hade var ömma knän, en våt rumpa och ett kallt allt annat. Jag köpte mitt första par Snickers Workwear byxor en vecka efter att de lanserades här i Dublin. Nästa vecka gick jag ner på lönedag och köpte en långärmad topp och en fleece. Veckan efter det var mössa och handskar. Jag lever verkligen i rädsla för att min fru får reda på hur mycket pengar jag har spenderat på Snickers Workwear arbetskläder genom åren - min enda ånger är att jag inte kan köpa hela katalogen! Allvarligt, när du arbetar med dina händer är dina kläder ditt kontor. Om du är kall, våt och eländig lider arbetet. De är funktionella, bekväma och enligt min mening lägger de till något till vad du presenterar för kunden - något du inte skulle få från att ha på dig ett gammalt par jeans! Det thermiska understället är, jag svär, en av mina bästa vänner. "

Dina kollegor kallar dig en Snickers Workwear fanatiker. HÅLLER DU MED?

"Japp. Snickers Workwear och Star Trek - de två stora kärlekarna i mitt liv. Man märker absolut att Snickers Workwears arbetskläder är utformade av proffs för professionella. Därmed menar jag att du får känslan av att designarna själva har burit och testat kläderna. Stretchtyg sätts på rätt ställe, det finns skydd där det verkligen behövs och alla smarta funktioner jag skulle ha valt själv. Och sist men inte minst - utmärkt ventilation. Jag jobbar mycket med eld och jag är aldrig dränkt i svett eller fryser när träbränningen är klar.

Förresten, för att mitt äktenskap ska överleva denna intervju, skulle jag vilja ändra mitt tidigare uttalande till "de tre stora kärlekarna i mitt liv - min fru, Snickers Workwear och Star Trek".

Jag ser att du har Snickers Workwear på dig

Arbetskläder från topp till tå. Vad har du på dig? "OK, om vi börjar från botten, har jag på Solid Gear Phoenix GTX skor, deras thermostrumpor och thermounderkläder. Jag har också på mina favoritbyxor, ett bälte, en nackvärmare, handskar, thermo t-shirt, skjorta, mikrofleecejacka, allt toppat med en softshelljacka."

Tycker du att något saknas i Snickers Workwears sortiment?

"Med tanke på att jag står brinnande trä eller svetsar flera timmar i veckan, skulle jag uppskatta en serie avsedd för svetsning. Idag knyter jag på mitt läderförkläde, med risken för att en het gnista fortfarande kan skada min Snickers Workwear. Jag fick ett utbrott igår eftersom jag brände ett litet hål i min jackärm. Helt ärligt - en fullständigt barnsligt, vrålande utbrott ... det kan eller kanske inte ha varit tårar involverade. "

Medan vi pratar om hållbarhet - dina möbler ut som om det skulle kunna vara för evigt. Och mycket av träet du använder är återvunnet.

Drivs din stil delvis av en hållbarhetssynvinkel?

"Jag skulle gärna svara japå den frågan, men den miljövänliga aspekten av vad jag gör är ärligt talat mer oavsiktligt. Men jag älskar det faktum att Barrell & Gunn är så miljövänlig som möjligt och jag försöker medvetet att behålla det på så sätt, men i början handlade det bara om estetik och att hitta en egen nisch i marknaden."

OCH, idén om ett arv, är det du bygger ett företag för dina barn?

"Nej. Jag tycker inte att ett arv borde byggas runt ett företag eller en sak. Jag föredrar att mitt arv var att mina lyckliga och friska barn blev glada och friska vuxna av värde. Jag kunde inte bryr mig mindre hur de gör det så länge det inte involverar knark eller terrorism. Jag behåller dock rätten att pladdra på om hur jag började Barrell & Gunn i mitt kalla garage med bara några begagnade verktyg och så mycket Snickers Workwear som jag hade råd med! "

Profil Greg McGeough

Storlek: Tenderar att fluktuera eftersom jag älskar godis och friterade allting. Tack vare Underdog Boxing Club är jag för närvarande medium.
Ålder: 35 år
Familj: Fru och tre räddningshundar.
Jag bor här: I mina morföräldrars hus, som jag har återställt.
Arbetsplats: Eget företag Barrell & Gunn.
Anställda: 4
Bästa Snickers Workwearplagget: Jag kan inte välja. Det finns bokstavligen ingenting i sortimentet jag inte vill ha.
Favoritverktyg: Jag har inga favoriter. Jag älskar alla mina barn
Favoritmat: Jag är lite "Jekyll & Hyde" i min inställning till mat. När jag jobbar, äter jag vad som helst, och jag menar vad som helst. På min fritid är jag väldigt snobbig och ingenting annat än "fine dining" är bra nog!
Livsfilosofi: “Smooth seas never made a skilled sailor”
Inspiration: Min pappa
Kul fakta: Växte upp tre dörrar från huset där Bono växte upp i Finglas, Irland.

Läs mer ↓

Vår/Sommar - 18

Missa inte vårt nya magasin för vår / sommar 2018 där vi presenterar sortiment för säsongen. Läs om storlekar och funktioner i vår byxspecial och den fantastiska historien om Irlands "Dumbledore of Furniture". Hämta tidningen hos din lokala återförsäljare eller se den som pdf på nätet här!

Bläddra i magasinet

Fråga oss